Доказано от учените: Ето какво помага на децата да повишат своя успех
Има начини да помогнете на детето да се справя с ученето по-лесно.
Снимка: Shutterstock
Спортуване, достатъчен сън, добра закуска, по-малко ангажименти, ограничаване на таблета и смартфона – това са само част от нещата, които помагат на учениците. И те сякаш са ясни на повечето родители (дали ги спазват е друг въпрос).
Има обаче и още неща, които могат да подобрят ученето в училище и да помогнат на детето да усвоява материала по-добре и да повиши успеха си. Ето кои са 10-те най-важни според няколко научни изследвания.
Всяка двигателна активност е полезна за децата.
Снимка: Shutterstock
Не просто спортът, а всяка двигателна активност работи в полза на детето. И не само от гледна точка на неговото здраве и добра физическа кондиция. Доказано е, че физически активните деца се справят по-добре в училище.
Това разкрива изследване на учени от Университета на Илинойс в Ърбана-Шампейн. В него са участвали 48 деца на възраст 9-10 години, а резултатите са публикувани в сп. Plos One. То е измерило паметта и способността за учене на учениците, като те били сравнени с физическото състояние на всяко дете.
Оказа се, че децата в отлична физическа форма са били най-бързи при запомнянето на имена на градове и други места и тяхното местоположение на картата. Децата в лошо физическо състояние са срещнали повече трудности. Вероятната причина е ефектът от физическата активност върху мозъка, дължаща се на молекула, наречена irsin. Невропротективната молекула подобрява когнитивните функции и се произвежда при спортуване.
Според английско проучване, публикувано в списание Pediatrics, важно е не само колко спят децата, но и дали си лягат редовно в едни и същи часове.
Тези, които са се придържали към постоянен режим, още от 3-годишна възраст, на 7 години показвали по-добри резултати на тестовете по четене, математика, както и по-големи пространствени умения от връстниците си, които си лягали, когато решат.
Тийнейджърите трябва да спят между 8,5 и 9,5 часа на нощ, съветват педиатри от Американската академия по педиатрия. Според тях липсата на сън допринася за появата на различни проблеми като затлъстяване, диабет, тревожност и дори поведенчески дискомфорт. В допълнение – намалява и успеха в училище.
Проблемът е, че в тази възраст децата не желаят да спазват режим и често се лишават именно от сън. Алтернативно решение е да ги оставяме да спят до по-късно, стига училището им да позволява това (ако учат следобед или започват по-късно например).
Затлъстяването при децата е вредно не само за тяхното здраве, но и за резултатите им в училище. Това показва проучване, представено на здравен семинар в Университета в Падуа.
То е анализирало 4368 възрастни на 34 години и 3699 деца на 10 години. Участниците в него са били подложени на различни тестове за изследване на езиковата, числената памет и логическите умения.
Оказва се, че както на 10, така и на 34, интелектуалните способности зависят и спадат при наличието на наднормено тегло.
Важно е детето да не тръгва гладно за училище.
Снимка: Shutterstock
Децата и юношите, които ядат богата и балансирана закуска всеки ден, са по-внимателни в училище, сочи изследване, публикувано в сп. Pediatrics.
То подчертава, че закуската е наистина важна за децата, тъй като от нея зависят излишните килограми, а те пък имат връзка с намалените умствени способности.
Високите нива на Омега-3 мастни киселини помага на децата да се справят по-добре в училище, особено при четене и запаметяване. Причината е, че тези киселини увеличават някои когнитивни способности.
Колкото по-високи са нивата на Омега-3 в кръвта, толкова по-голяма е ефективността на децата при четене и запаметяване.
Децата, които посещават твърде много извънкласни занимания, са по-малко самостоятелни и неуверени при решаване на различни проблеми, отколкото техните връстници, които са оставени да играят свободно, да експериментират и дори да скучаят. Това показва изследване на Юко Мунаката от Университета в Колорадо (САЩ), публикувано в сп. Frontiers of Psychology.
Това е и първото изследване, което научно изследва въпроса за това как организираните и фиксирани дейности - като например волейболен курс, уроци по музика или английски език, могат да повлияят на нервното развитие на децата.
Конструкторите, пъзелите и игрите, които ангажират фината моторика, помагат на детето да се справя по-добре по геометрия и изобщо по математика, а игрите на таблет и смартфон пречат. Това показва изследване на учени от Университета в Делауеър, публикувано в Trends in Neuroscience and Education.
Проучването обхваща дори деца на 3 години. „Пространственото мислене и способността да визуализират и манипулират обектите, са важни в много научни дисциплини, като се започне от инженерството“, пишат авторите на изследването. Тези функции не може да се изпълняват от електронни устройства, таблети, смартфони и компютри.
Кавгите на родителите излагат на риск правилното психическо развитие на децата и могат да имат значителни последици през следващите години. Това разкрива проучване на учени, публикувано в сп. NeuroImage.
То показва, че децата, които са били изложени преди 11-годишна възраст на кавги или напрегнато мълчание между родителите, по-късно показват някои разлики в развитието на мозъка в сравнение с децата, израснали в спокойна семейна атмосфера.
Четенето на приказки на глас стимулира ученето. Изследването е координирано от педиатъра Бари Зукерман, професор в Бостънския университет.
То показа, че децата на родители, които четат приказки на глас, са придобили превъзходни езикови умения още в първите години в училище. И много често тези деца са се научавали да четат далеч преди връстниците си, които са заспивали само с плюшеното мече например.
Деси Тодорова по материали от Nostro figlio
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари